הטרדה מינית במשטרה (כלפי קולגות)

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בישראל קיימת חקיקה ברורה שעוסקת בכל אותם איסורים לגבי הטרדות מיניות בכלל ולגבי הטרדות מיניות במקומות עבודה.

מסתבר, שלמרות קיומו של חוק ברור וחד משמעי זה, המסר מסרב לחלחל דווקא לגוף החשוב כל כך שנקרא משטרת ישראל. גורמים המעורבים בנושא מספרים שבעיית ההטרדות המיניות במשטרה, בפרט כלפי קולגות (בעיקר שוטרות) נחשבת לבעיה חמורה ביותר, שטרם זוכה לטיפול מספק.

מהי הטרדה מינית

הטרדה מינית מעצם טבעה היא עניין מעורפל ולא פשוט להגדרה. בחקיקה הוצעו לא מעט הגדרות שרחוקות מלספק, וגם במשטרה ישנה התייחסות לכך, למשל בפקודה למניעת הטרדות מיניות, כפי שפרסם המטה הכללי.

הטרדה מינית יכולה להיות למשל דרישה לקיום פעילות בעלת אופי מיני, תוך הפעלת סחיטה או איומים. הטרדה יכולה להיות גם הצעה שנושאת אופי מיני, שמושמעת מצד שוטר כלפי שוטרת (ובמקרים מסוימים גם כלפי שוטר) קולגה, לאחר שהובהר במקרים קודמים שהצעה כזאת איננה מתאימה ואיננה מקובלת.

הטרדות מיניות אחרות שמוגדרות היטב ואשר נטען כי הן מקובלות למדי בשורות המשטרה הן התייחסויות מילוליות המתמקדות בעניין מיני, גם ללא עשייה של מעשה כלשהו וכן גם התייחסות שעשויה להשפיל אדם אחר על רק מגזרי, מיני, נטייה מינית וכדומה.

המוטרדות והמתלוננות

הטרדה מינית במשטרה, כזאת שמתבצעת בין שוטר אחד למשנהו מתבצעת בדרך כלל על ידי שוטרים מבוגרים יותר ביחס לקורבן, כאשר הקורבן הוא על פי רוב שוטרת או בעלת תפקיד צעירה מהם. הקולגה יכולה להיות שוטרת, אך לעיתים גם חיילת בשירות חובה (המשרתת כמשטרה), מתנדבת משמר אזרחי, חיילת מג"ב.

ההנחה היא שמרבית המוטרדות הן בגילאי העשרים – שלושים לחייהן, אולם יש הטוענים שהבעיה מקיפה יותר וכוללת גם נשים בגילאים מתקדמים יותר. ככל הנראה, כך טוענים מומחים בנושא, הנטייה של שוטרות בכירות יותר ומבוגרות יותר היא שלא להציף את הדברים ולא להתלונן. דווקא לשוטרות צעירות, שטרם צברו וותק או מעמד, יותר קל בחלק מהמקרים להתלונן על המעשים במקום העבודה. המחיר שהן תשלמנה מבחינה מקצועית וחברתית (בשורות המשטרה) יהיה קטן יותר.

בעיית הגבולות המיטשטשים

כדי להילחם כראוי בתופעת ההטרדות המיניות במשטרה בכלל וזאת שמבוצעת כלפי קולגות בפרט, כדאי לשים את האצבע על כמה מהסיבות לעניין.

המשטרה, יש לזכור, היא מקום עבודה תובעני מאוד, שבו עומדים לא מעט שוטרים במצבי לחץ ובפני סכנת חיים כמו בצבא לדוגמא ואשר יש להם גם הרשאה ואף ציפייה לפעול בכוח ובאלימות מתוקף תפקידם. זהו מקום עבודה בעל מאפיינים סקסיסטיים, מקום עבודה גברי, כאשר התנהגות "גברית", כוחנית, זוכה לא רק לגיבוי אלא גם להוקרה ולהערכה.

התנהגות מסוג זה מתקשה להישאר אך ורק בתוך הגבולות של פעילות מבצעית כגון מעצר עבריינים או ביצוע חקירה. ללא הדרכה מתאימה מתקשים לא מעט שוטרים לשים את הגבול בין התנהגות בשעת פעילות לבין התנהגות שבין אדם לחברו ובפרט בהקשרים מיניים.

כאשר מוסיפים לכך את העובדה שבין השוטרים ניתן למצוא אנשים מרקע מגוון מאוד, חלקם משכילים וחלקם לא, חלקם מגיעים משכונות יוקרה ואחרים מאזורי מצוקה, קל להבין מדוע יש לגבולות נטייה להיטשטש ולעיתים – להיעלם.

חשוב להילחם בתופעה

כדי לסלק את בעיית ההטרדה המינית משורות המשטרה, לרבות הטרדה שבין קולגות ובעלי תפקידים, יש לפעול בכמה מישורים. ראשית, יש להשקיע יותר בחינוך ובמודעות. שנית, יש להחמיר בענישה ולקבוע לכך כללים ברורים. שלישית, יש להחמיר גם ביחס כלפי שוטרים בכירים ומפקדים. בנוסף, חשוב ליצור ערוצים נוספים להגשת תלונה, לאפשר הגשת תלונה אנונימית וכן לקיים מנגנונים טובים יותר לצורך טיפול בתלונות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו