השפעות הטרדה מינית על ילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הטרדות מיניות הן תופעה קשה ובעייתית הן מבחינה אישית, והן מבחינה חוקית, חברתית, מוסרית ותרבותית. מצד אחד, האווירה המתירנית (מידי) שמעודדת ומאפשרת התנהגות מינית שאינה במקומה, ואינה רצויה אצל הצד המקבל, ומצד שני קיים מאבק הולך ומתפתח כנגד "תרבות האונס", כנגד התנהגות מטרידה ובעד ענישה מחמירה יותר.

בנתיים, הטרדות ופגיעות מיניות אינן דבר נדיר. כמחצית מהנשים בממוצע של סקרים שונים, מדווחות שעברו בחייהן הטרדה מינית כלשהי. לכל הטרדה ופגיעה מינית עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת על הקורבן, מבחינה רגשית, התנהגותית וחברתית. למרבה הצער, גם ילדים חשופים לפגיעות ולהטרדות מיניות. ההשפעה של חוויות אלה עליהם היא גדולה ביותר.

ילדים נפגעים מינית

מרבית הילדים שנפגעים מינית, נפגעים על ידי אדם מוכר- הורה, דוד, בן משפחה, שכן, חבר של ההורים, או ילד בוגר מהשכונה. הפגיעות המיניות יכולות להיות "קלות"- הטרדה, חשיפה לחומרים שאינם מתאימים לילדים, או אמירות מרומזות, ועד לפגיעות חמורות ביותר של גילוי עריות ואונס. העולם של מין ומיניות אינו מוכר לילדים, וכך צריך להיות. ילדים רגילים שנוגעים בהם, שמחבקים ומנשקים, וגם שמבוגר אומר להם מה לעשות. השילוב בין מבוגר חסר גבולות, לבין התמימות של הילדים, הופכת אותם לטרף קל.

השפעות פגיעה מינית על ילדים

כאשר ילד נפגע מינית, הוא בדרך כלל מבין שמשהו לא בסדר קרה, אבל הוא לא יודע בדיוק מה ולמה. הבלבול הזה הופך את נפשו העדינה למערבולת וסערה של רגשות, שיכולה להשפיע על התפחות האישיות שלו בכל מובן. ההשפעות עשויות להיות קצרות טווח, בזמן הסמוך להתרחשות הפגיעה, וכן השפעות ארוכות טווח שבאות לידי ביטוי גם בבגרותם של הילדים.

השפעות קצרות טווח עשויות להיות ביטויים רגשיים והתנהגותיים. הילדים עשויים להפוך לסגורים, שקטים, נמנעים ממגע ומפעילות, נרתעים מאנשים, קלים לבכות, או לא מביעים רגשות כלל. מצד שני, עשויות להופיע בעיות התנהגותיות- התנהגות פרועה ולא מווסתת, התקפי זעם והתקפי בכי, וכד'. למעשה, כל שינוי פתאומי וקיצוני בהתנהגות עשוי להדליק נורה אדומה.

בטווח הארוך, עשוים הילדים לפתח הפרעות שונות, החל מהפרעות התנהגות, עבור בהפרעות רגשיות כמו דיכאון או חרדה, וכלה בהפרעות אישיותיות כמו פיתוח הפרעת אישיות גבולית או הפרעות דיסוציאטיביות שונות.

במה שונים ילדים נפגעים ממבוגרים נפגעים?

השפעה של פגיעה מינית חמורה גם בקרב מבוגרים. אך ילדים נמצאים במצב פגיע יותר מכמה גורמים. ראשית, בתמימותם הם לא לגמרי מבינים מה קרה להם. התוכן של הפגיעה בהם "לא מתאימה לגילם", וקשה למצוא דרך לגעת בטראומה בלי להוסיף עליה.

שנית, מרבית הילדים נפגעים על ידי האנשים שאמורים להשגיח ולשמור עליהם. לעובדה זו השפעה עצומה על יכולתם לסמוך ולבטוח באחר, ולהמשיך להתפתח באופן נורמאלי. שלישית, לילדים חסרים עדיין משאבי התמודדות הנוצרים במהלך של התפתחות, ולכן ההתפתחות נעצרת ונפגעת.

איך מתמודדים ולמי פונים?

ראשית, חשוב לדעת שכאשר מתגלה לאיש חינוך או טיפול על הטרדה או פגיעה כלשהי שעובר ילד, חובה עליו לדווח למשטרה או לרשויות הרווחה, ללא שיקול דעת נוסף. בדרך כלל יעבור הילד חקירה על ידי חוקר ילדים, על מנת להעניש את התוקף, ובעיקר על מנת להרחיקו מהילד ולמנוע פגיעה נוספת.

המשך ההתערבות תלוי במצבו של הילד, ובהחלטת אפוטרופוסיו. מומלץ מאוד שילד שנפגע מינית, בכל רמה שהיא, יקבל טיפול נפשי בהקדם האפשרי, על ידי מטפל שהתמחה בטיפול בפגיעות מיניות בילדים. הענקת תחושת בטחון ואחזקה בשלב מוקדם לאחר הפגיעה, חיונית על מנת למנוע פגיעה נרחבת יותר בעתיד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו