תקיפה מינית היא אחד האירועים הטראומטיים, הקשים ובעלי ההשפעה הנפשית הגדולה ביותר שעשויים לקרות לאנשים. למרות זאת, במקרים רבים, טיפול מתאים וטוב שניתן לנפגעת או לנפגע עשוי לאפשר לו להמשיך בחיים טובים ומספקים, ולהתגבר על החוויה הקשה.

סוגים של פגיעה מינית

כאשר פונים לטיפול פסיכולוגי, חשוב להבחין בין סוגים שונים של פגיעות מיניות, כאשר הצלקת אשר הם משאירים בנפשו של הנפגע עשויה להיות שונה. אפשר להבחין, בצורה כללית ביותר, בשני סוגים עיקריים של פגיעות:

מתי כדאי להגיע לטיפול?

באופן עקרוני, ככל שטיפול מתחיל בשלב מוקדם יותר, כך יש יותר סיכוי ליעילות של ההתערבות. יחד עם זאת, במקרים כמו פגיעה מתמשכת בגיל צעיר, לעיתים הנפגעת נזכרת באירועים רק בשלב מאוחר יותר של החיים. רוב נפגעות התקיפה המינית כלל אינן מדווחות על הפגיעה, ולא מגיעות כלל לטיפול או שמגיעות אליו בשלב מאוחר יחסית. טיפול פסיכולוגי יכול להוות גם ליווי להתמודדות הראשונית עם הפגיעה (עם התמודדויות כמו פניה לבדיקה רפואית, הגשת תלונה במשטרה, עמידה בבית משפט וכו').

מי מטפל?

ישנם מטפלים אשר עברו הכשרה והסמכה ייחודית לטיפול בנפגעי תקיפה מינית, ורבים מהנפגעים מעדיפים לפנות למטפלים מנוסים בתחום. עם זאת, גם מטפלים אחרים מוצאים עצמם מתמודדים עם נושא קשה זה, משום שפעמים רבות פונים מטופלים בנושאים אחרים, ובמהלך הטיפול נחשף נושא של פגיעה מינית.

שיטות טיפול

מטפלים שונים משתמשים בגישות שונות לטיפול בכלל ולטיפול בנפגעי תקיפה מינית בפרט. למעשה, ידוע שבדרך כלל הקשר שנוצר בין המטפל למטופל הוא הדבר המשמעותי ביותר בכל תהליך טיפולי. יחד עם זאת, יש מספר נקודות שחשוב להתייחס אליהן באופן כללי: