האם יש הבדל בין פלירטוט והטרדה מינית?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לפני שנציג את הטיעונים ואת התשובות הניתנות על ידי אנשים שונים לשאלה שבכותרת, נפתח באמירה ברורה וחד משמעית: כן. יש הבדל בין פלירטוט והטרדה מינית וההבדל הזה אפילו קל מאוד להגדרה. (לשם הנוחות, ובתמיכתם של הנתונים הסטטיסטיים, אתייחס להלן למפלרטט/מטריד בלשון זכר, ולמחוזרת/מוטרדת בלשון נקבה. מובן שלעיתים מדובר במצב הפוך- כאשר אישה מפלרטטת או מטרידה גבר).

מה בין פלירטוט והטרדה מינית?

כאשר בוחנים התנהגות בלבד, במיוחד את התנהגותו של המפלרטט/מטריד, לא נראה כל הבדל בין שתי הפעולות. פלירטוט מתאפיין במתן תשומת לב יתרה למישהי, הרעפת מחמאות (שחלקן עשויות להיות אפילו בעלות גוון או רמיזה מינית), חיזור, הצעת הצעות שונות וכד'. גם הטרדה מינית מתאפיינת בכל הפעולות הללו.

ההבדל המשמעותי בין פלירטוט להטרדה מינית היא רצונה של המחוזרת/מוטרדת. כאשר גבר מחזר אחרי אישה, אומר לה דברים, מבקש ממנה בקשות ומציע הצעות, והאישה נענית לו, מרוצה מהיחס שהוא מרעיף עליו ואף משתפת פעולה- סביר להניח שמדובר בפלירטוט.

אך אם אותן התנהגויות לא נעימות לאישה, והיא אומרת זאת או מתנהגת כך שאפשר להבין שאין היא מעוניינת בהן (למשל- מנסה להתחמק מנוכחות המטריד, לא עונה ולא מתייחסת להצעותיו, מבקשת ממנו במפורש לחדול וכד')- הרי שמדובר בהטרדה מינית לכל דבר ועניין.

איך אפשר לדעת?

כפי שנכתב בהתחלה, ההבדל בין פלירטוט להטרדה מינית קל מאוד להגדרה, אך תמים לומר שתמיד קל להפריד בין השניים במציאות. לא תמיד המוטרדת נמצאת במצב שמאפשר לה להביע באופן ברור וחד משמעי את רצונה. כך למשל כאשר מדובר ביחסי מרות (למשל, כאשר בכיר בחברה מטריד את אחת העובדות הזוטרות, והיא מפחדת שאם תאמר לו משהו, או לא תענה לחיזוריו- תפוטר).

ובכן, לכל המתלבטים, כלל האצבע הוא ברור: "אם יש ספק- אז אין ספק". על גברים לדעת שאישה לא חייבת לומר שהיא לא מעוניינת באופן מפורש. אחריותו של הגבר לוודא שהיא כן מעוניינת. ולכן, אם גבר מחזר אחרי אישה, גם אם הוא חושב שהוא עושה זאת בתמימות, עליו לוודא מעבר לכל ספק שהמחוזרת אכן מעוניינת בחיזוריו.

ובלי תמימות

מהאמור לעיל, אפשר להסיק שגברים מטרידים נשים רק בתום לב, משום שאינם מבינים שהמחוזרת אינה מעוניינת. למרבה הצער, האמת היא לא בדיוק כך. גברים רבים מטרידים מינית ומודעים לכך. חשוב שנשים ידעו זאת, ויבינו שהיותן מוטרדות זה לא בהכרח באשמתן ובגלל ש"הן לא יודעות לומר לא". במקרים אלה, אין שום דמיון בין פלירטוט והטרדה, החיזורים הם בעלי גוון מיני מובהק.

הגבר מתעלם באופן חד משמעי מכל רמיזה- קטנה או מפורשת של האישה שהיא אינה מעוניינת, שתשומת הלב והדיבורים אינם נעימים לה. להפך, לעיתים נראה שדווקא הדחייה והסלידה מעודדים את הגבר להמשיך עוד ועוד בהתנהגותו. תופעות אלה נפוצות ביותר ביחסי מרות, כאשר לאישה אין למי להתלונן והיא מפחדת שעיסוקה יפגע אם תהיה מפורשת יותר בהתנגדותה.

מילה לגברים

נושא ההטרדות המיניות הופך להיות יותר ויותר מדובר ומבוקר בחברה שלנו. בארצות הברית גברים חוששים להחמיא לאישה פן הדבר יתפרש כהטרדה מינית. ניתן להתווכח עד לאיזו נקודה של הפרדה בין המינים ושמירה על הלשון אנחנו רוצים להגיע כחברה, אך לא שווה להסתבך בגלל זה. תקשיבו לעצמכם, שימו לב למה שאתם אומרים ולתגובה של הבחורה שממולכם. אל תמשיכו אם אינכם בטוחים שהדברים מתקבלים ברוח טובה. עצרו לשאול, לבדוק. אל תפגעו בכוונה, ואל תהפכו לפוגעים "בטעות".

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו