הטרדה מינית בצבא

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הטרדה מינית בצבא נובעת בשל התנאים המיוחדים שקיימים במסגרת ושאינם קיימים במקומות אחרים. מסיבה זו, ההטרדה המינית נפוצה יותר בצבא מאשר בשוק העבודה האזרחי. התנאים של המעמדות, של הסמכויות בצבא ושל ההיררכיה שמנוהלת בעיקר על ידי המין הגברי יוצרים אווירה שפניה מועדות לפורענות בתחום ההטרדות המיניות, ואנשים רבים נוטים לנצל אותה לטובתם האישית.

תקנות למניעת הטרדה מינית בצבא

על פי פקודת מטכ"ל – איסור פגיעה על רקע מיני, חובה על הצבא לטפל במקרים כמו ניסיון לאונס, אונס, הטרדה מינית, ניסיון למעשה מגונה, מעשה מגונה, סחיטה באיומים, הצעות בעלות אופי מיני למי שאינו מעוניין בכך, התייחסות משפילה לגבי מיניותם של חיילים, תקיפה מינית וכדומה.

יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים בצבא היא זו שקובעת את המדיניות בנושא ההטרדה המינית והיא זו שמבקרת על מימוש הטיפול בנושא. כל מפקד חייב לדאוג כי יחולו על פקודיו ובבסיסו כל ההוראות וכל הנורמות הקבועות בתקנות, והוא האחראי לבצע בקרה על מימוש הדברים בפועל.

באחריותם של אלופי הפיקודים, של מפקדי הזרועות ושל מפקדי החילות לקבוע גורמים שיהיו אחראיים על הטיפול ועל ביצוע המעקב בנוגע לדרכי הטיפול בהטרדות מיניות בצבא.

הטרדה מינית בצבא היא עבירה חמורה מאוד. זוהי עבירה פלילית לכל דבר שעלולה לגרום להעמדה של החייל המטריד למשפט בפני בית דין צבאי. הטרדה מינית בצבא היא עבירה על חוק השיפוט הצבאי שבעקבותיה אפשר להעמיד את החייל המטריד לדין משמעתי.

כמו כן, ניתן להגיש תביעה משפטית לקבלת פיצויים לנפגעי הטרדה מינית או לקבלת עזרות שונות מהחיילים המטרידים או מצה"ל כארגון בו הם משרתים.

למי פונים וכיצד מתמודדים?

צה"ל דואג לטפל בחומרה בתופעת ההטרדה המינית במסגרתו. כל מתלונן או כל מתלוננת זכאים ליחס של כבוד ושל הערכה מהגורמים המטפלים. במקרים של הטרדות מיניות אפשר לפנות למפקד הישיר- הגורם הראשון שחייב לטפל בנושא.

במידה שהחיילים שעברו הטרדות מיניות לא מעוניינים להתלונן בפני מפקדם האישי, ישנו קו פתוח של יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, שם יוכלו לזכות באוזן קשבת ולקבל עצות לגבי נקיטות הצעדים בהמשך. בנוסף, ניתן לפנות לקצין בריאות הנפש בבסיס שהוא יפנה את המתלוננים לגורמים המתאימים שיתנו סיוע לנפגעי תקיפה מינית, תוך שמירה מרבית על דיסקרטיות.

דיווח למצ"ח – משטרה צבאית חוקרת

הגורם האחראי שמקבל לידיו את תלונת החייל/ת על הטרדה מינית חייב להבהיר להם כי הם רשאים להגיש תלונה למשטרה הצבאית החוקרת או לבקש ממנו (מהאחראי) לעשות כן. במידה שהחייל/ת מבקשים מהגורם האחראי להעביר את תלונתם למשטרה הצבאית החוקרת, הוא חייב לעשות זאת.

תביעה נגד התוקף

חייל/ת או אנשים שחוו בעבר הטרדה מינית בצבא יכולים להגיש תביעת פיצויים נזיקית נגד התוקפים, בעקבות הנזקים הנפשיים והפיזיים שנגרמו להם כתוצאה מאותו מעשה הטרדה (החל מהמעשה הקל ביותר ועד החמור ביותר).

בהגשת התביעה על התובעים להוכיח את האירועים שפגעו בהם והזיקו להם, ובנוסף עליהם להוכיח את הנזקים שנגרמו באופן מוחשי כתוצאה מאותו אירוע הטרדה מינית וכי קיים קשר סיבתי בין אותם נזקים לבין הפגיעה שחוו.

תביעה נגד משרד הביטחון

אגף השיקום במשרד הביטחון אחראי על החיילות ועל החיילים שנפגעו במהלך שירותם בצבא או בעקבותיו, והוא הגוף האחראי על מתן פיצויים במקרים מסוימים. חייל או חיילת שעברו הטרדה מינית בצבא ונפגעו בעקבותיה (פגיעה פיזית או נפשית), ייחשבו במשרד הביטחון כמו חיילים שנפצעו בקרב. אי לכך חיילים שהוטרדו מינית רשאים להגיש תביעה למשרד הביטחון לצורך הכרתם כנכי צה"ל.

 

אולי יעניין אותך גם:

הפלה לאחר אונס – כך תערכי נכון לוועדה להפסקת הריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו